Sunday, May 25, 2014

Kehadiranmu



Aduhai.........
Betapa cerianya pagi ini,
Cahaya yang bersinar menyuluh indah dan menerangi,
Aku terpegun dengan keindahan ciptaan yang maha Agung ini,
Seperti juga diri mu yang ku kagumi,
Setiap kali kita bertemu tanpa dirancang saban hari,
 Keanggunan mu terserlah dan menarik perhatian ku setiap kali,
Memandang mu kerdipan ku terhenti,
Tergamam ku dengan keayuan mu yang pasti,
Sungguh aku katakan tiada butiran kata untukku memuji lagi,
Tidak layak satu pun yang ada dimuka bumi untuk ku bandingkan dengan empunya diri,
Ku rasa terpegun menatap wajah mu setiap kali,
Hmmm... hai.......
Kehadiran mu adalah saat indah yang ku nanti,
Memandang mu sudah cukup mengubat segala yang berputik mekar dalam hati,
Senyuman mu yang terukir di bibir,
Bagai memekar si mawar berduri,
Redupan pandangan mu memancar cahaya keayaun suci,
Langsung aku jadi terpikat dan jatuh hati,
Walaupun diri mu hadir bukan untuk ku miliki,
Namun cukup bertuah pada ku dapat mengenali,
Seorang insan seperti mu yang sukar di temui zaman kini,
Mendekatimu dari jauh sudah cukup memadai,
Sungguh pun hati ku mendesak untuk ku berbicara tentang ini,
Namun aku diam tak mahu kau salah mengerti,
Kelak kegusaran merajai  di hati masing-masing,
Biarlah apa yang ku rasa senyap terbuku dalam hati.

Takdir Kasih





“Kau dah nak balik Syam?” Kamal menyoal bila dia tengok Arsyam berkemas menyusun barang dan masukkan dalam beg. Dia hairan entah kenapa dengan kawan dia dua tiga hari ni, macam tak betul saja. Angin pun tak menentu. Sepatah yang ditanya sepatah yang dijawab. Tak pun langsung tak berjawab

“Iye.” hanya itu saja jawapan yang terbit dari bibirnya. Beg siap digalas

“Kau balik mana?” Kamal menyoal lagi.

“Papa aku panggil balik!” keras Arsyam Daniel bersuara.      Hatinya betul tak keruan kala ni. Papanya betul-betul memaksa. Dia bukan nak menderhaka, tapi dia mahu ikut arah tujuannya sendiri. Mencari takdir hidupnya sendiri.

“Iyalah. Hati-hati kau memandu. Dah tengah malam sangat ni. Bila kau sampai nanti sms  aku,” pesan Kamal. Risau jugak dia dengan kawannya ni. Memandu ditengah malam begini dengan fikiran yang bercelaru macam tu, bukan satu idea yang baik. Tapi apa boleh buat, Arsyam Daniel ni boleh tahan degilnya.

Arsyam Daniel memandu keluar dari tempat kerjanya. Dia seorang anggota sukarela sepenuh masa di Jabatan Pertahanan Awam Malaysia. Shifnya baru saja habis.

Sepanjang perjalanannnya dia banyak berfikir, apa lagi yang papanya mahukan? Kata putus sudah dia berikan tapi kenapa mahu dipaksa-paksa lagi? Hatinya sungguh runsing, fikirannya berserabut. Muka diraup perlahan.

Kereta yang dipandu tak la terlalu laju. Boleh dikatakan lapan puluh kilometer sejam saja. Nampak sangat dia malas untuk bertemu dengan papanya. Suasana jalan agak lengang. Kereta yang berselisih pun boleh dikira saja.

Dia terus memandu dengan kelajuan yang memang cukup berhemah. Tiba-tiba satu kelibat lembaga melintas dihadapan keretanya. Cepat dia menekan brek. Nasib kelajuannya tak seperti formula F1. Kalau tidak memang kelibat lembaga tu pun tak sempat dia pandang.

Kereta berhenti mendadak. Tanpa mematikan enjin kereta, Arsyam Daniel turun melihat. Seorang gadis yang lengkap berbaju kurung duduk terkaku dihadapan keretanya. Dia menghampiri gadis tu perlahan-lahan. Takut jugak dia. Sudah banyak cerita seram yang dia dengar berkaitan dengan kelibat lembaga misteri yang muncul tiba-tiba ni. Harap dia tak tergolong dalam golongan yang bertemu dengan benda yang boleh buat dia pengsan. Doa Arsyam Daniel dalam hati.

“Assalamualaikum….” Arsyam Daniel memberanikan diri memberi salam. Lebih baik beri salam dari ucapan yang lain.

Terdengar esakkan tangis ditelinga Arsyam Daniel. Dia serba salah. Mahu terus hampiri atau berlalu saja dari situ. Dia mengeluh. Salam yang diberi masih belum disambut. Fikirannya mula terfikir yang bukan-bukan. Manusia atau Syaitan dihadapan dia kini.

Air liur ditelan tanpa henti. Dia kuatkan semangat takutnya untuk memegang bahu gadis tu. Perlahan dan penuh gentar  dia menyentuh.

“Saudari,” dengan lembut dan bergetar dia bersuara. Masih tiada tindak balas.

“Saudari, “ sekali lagi dia memanggil. Kali ni bahu gadis tu digoncangnya.

“Kenapa awak tekan brek!! Kenapa awak tak langgar je saya!!!” tiba-tiba gadis menerkam Arsyam Daniel dan menjerit. Airmatanya berjurai laju.

“Argh!!!” jatuh terlentang Arsyam Daniel atas jalan dan gadis tu duduk atas badannya. Siap kolar bajunya dicekak gadis tu lagi.

“Kenapa awak tak langgar saya je? Kenapa!!” lagi gadis tu menyoal. Suaranya betul-betul  macam orang tengah meroyan. Airmatanya jatuh membasahi baju Arsyam Daniel.

“Saya tak nak masuk penjara sebab kes langgar yang menyebabkan kematian,” spontan ayat tu keluar dari mulut Arsyam Daniel.

“Huh!” kolar baju Arsyam Daniel dilepas kasar. Airmatanya dikesat dengan belakang tangannya. Dia bangun dan berjalan ke arah tengah jalan. Arsyam Daniel juga bangun. Dia melibas-libas baju dan seluarnya.

“Awak nak kemana?” soal Arsyam Daniel. Cepat tangannya menyambar pergelangan tangan gadis tu.

“Saya nak pergi mati!” kuat gadis tu bersuara. Tangannya direntap kasar.

“Saya nak ikut!”

Gadis tu berpaling melihat muka Arsyam Daniel. Lama dia merenung muka jejaka tu. Rasa hairan bermain dibenaknya. ‘Apa kena dengan mamat ni? Ada masalah jugak ke dia? Tengok ok aje…’

“Saya nak ikut awak!” sekali lagi Arsyam Daniel bersuara. Dari nada suaranya, dengar macam bersunguh saja dia nak ikut gadis tu.

“Awak ni dah kenapa? Ada masalah mental ke?” gadis tu menyoal hairan. Matanya menjerlung garang pada Arsyam Daniel.

“Saya nak temankan awak pergi mati. Kita mati berduet,” bersungguh Arsyam Daniel bersuara. Dia mendekati gadis tu.

“Awak ni memang tak betul. Jangan dekat dengan saya. Lebih baik awak jauh,” gadis tu bersuara garang. Dia mengangkat tangannya supaya Arsyam Daniel tidak mendekatinya. Kakinya melangkah kebelakang.

Tiba-tiba dia dikejutkan dengan bunyi hon dari sebuah kereta yang datang. Dia tergamam, tapi cepat Arsyam Daniel menarik tangan gadis tu. Mereka jatuh tergolek di bahu jalan. Cepat Arsyam Daniel leraikan pelukan yang tak disengajakan. Gadis tu bangun dan duduk disisi Arsyam Daniel yang masih terbaring.

“Aduh!” Arsyam Daniel mengaduh sakit bila dia cuba menongkat tangannya untuk bangun. Tangannya yang sakit dibelek. Dari cahaya lampu kereta yang masih terpasang dia tengok ada lelehan darah yang mengalir.

“Awak luka!” Jerit gadis tu.

“Saya tahu dan saya nampak. Awak tak payah la menjerit,” selamba saja dia bersuara.

“Awak nak buat apa tu?” soal Arsyam Daniel bila dia tengok dengan bersungguh gadis tu nak koyak kain yang dipakainya.

“Saya nak koyakkan sikit untuk balut luka awak tu,” beritahu gadis tu. Tangannya masih berusaha untuk koyak kain baju kurung yang dipakainya.

“Dah. Tak payah awak nak susah payah cacatkan baju awak. Dalam kereta saya ada first aid kit kat tempat duduk belakang. Awak pergi ambil dengan botol air sekali.”

“Iyelah.” laju saja gadis tu berjalan menuju ke kereta Arsyam Daniel. Pintu tempat duduk belakang dibuka. Kotak first aid kit diambil dan pantas dia berjalan kepada Arsyam Daniel.

“Awak bukak. Dalam tu semua ada,” suruh Arsyam Daniel. Mulutnya muncung menyuruh.

Tanpa kata, gadis turut saja. Bila kotak first aid tu dibuka, macam-macam bendalah ada dalam tu. Pening gadis tu tengok. Tak tahu yang mana nak diambil.

“Apa yang awak beliakkan tu? Sekarang awak bukak tudung botol  dan basuh luka saya ni,” arah Arsyam Daniel.

Gadis tu buat seperti yang disuruh. Satu persatu arahan yang diberikan Arsyam Daniel diikut. Kemudian Arsyam Daniel terus bangun. Dia berjalan menuju ke arah keretanya dan terus masuk.

Kemudian dia terpandang gadis tu yang masih berdiri kaku di bahu jalan. Dia mengeluh. Tak kan dia nak tinggalkan gadis tu di sini seorang diri? Dia keluar semula dari kereta dan berjalan ke arah gadis tu.

“Awak nak mati lagi ke?” Arsyam Daniel menyoal. Wajah gadis tu dipandang.

“Kenapa awak tanya?” tanpa beri jawapan, dia pulak yang menyoal. Pandangan Arsyam Daniel dibalas.

“Saya minta awak tangguhkan dulu. Jom ikut saya balik. Nanti kita cari jalan terbaik untuk awak teruskan niat awak tu,” Arsyam Daniel berkata lagi.

“Haaaa?” gadis tu hairan dengan kata-kata Arsyam Daniel.

“Dah. Tak payah nak haaa. Jom,” ajak Arsyam Daniel.

Gadis tu diam. Muka Arsyam Daniel dipandang tanpa berkelip.

“Sudahlah pandang saya macam tu. Nanti awak jatuh cinta dengan saya,” spontan saja Arsyam Daniel bersuara.

‘Mamat ni kalau bercakap, ikut sedap mulut dia aje,’ sungut gadis tu sendiri.

“Jom,” pergelangan tangan gadis tu dipegang lalu dibawanya  ke arah kereta.

Arsyam Daniel buka pintu kereta unutk gadis tu dan arahkan gadis tu untuk masuk. Setelah itu dia berjalan ke tempat duduk pemandu.




Arsyam Daniel terus memandu. Sesekali dia menjeling gadis disebelahnya. ‘Hurm, kenapa dia ni nak bunuh diri haa? Orangnya cantik, tapi cetek berfikir. Apa daa,’ Arsyam Daniel bersuara dalam hati.

“Boleh saya tahu nama awak?” Arsyam Daniel menyoal setelah agak lama mereka diam.

“Err... Saya Dlya Rose,”

“Oooh. Saya Arsyam. Arsyam Daniel,” dia kenalkan diri.

“Kita nak kemana ni?” Dyla Rose menyoal. Muka Arsyam Daniel dipandang.

“Balik rumah papa saya,” beritahu Arsyam Daniel. “Jangan pandang saya macam tu. Nanti awak jatuh cinta dengan saya,” Lagi Arsyam Daniel bersuara. Ayat tadi diulang.

‘Ya Allah mamat ni, perasan sungguh!’ Bisik hati Dlya Rose.

Arsyam terus memandu. Nafas dihela separa mengeluh. Dia menjeling sekilas Dlya Rose yang berada disebelahnya.

"Hurm.... Awak, boleh saya tanya sesuatu?" Arsyam bersuara memecah kesunyian yang kian menghuni tanpa berpaling pada Dlya Rose.

Dlya Rose berpaling. Muka Arsyam Daniel dipandang. 

"Boleh tak?" tanya Arsyam Daniel. 

            "Tanya ajelah."

            "Kenapa awak nak bunuh diri?" tanya Arsyam Daniel tanpa berkias.

        Dlya Rose diam membisu. Dia tunduk. Arsyam Daniel menjeling sekilas. "Hurm...." Dia mengeluh perlahan.

          "Kalau awak tak nak cakap, saya tak paksa. Terpulang pada awak," dia terus memandu dan langsung tak  mengharapkan apa-apa penjelasan logik dari Dlya Rose.

       "Saya dipaksa melacur untuk selesaikan hutang ayah saya pada lintah darat," Dlya Rose bersuara perlahan. 

        "Oooo... Malang yeh," itu saja yang terbit dari mulut Arsyam Daniel. Riak mukanya langsung tak berubah.

            Dlya Rose menjeling. 'Itu je? Mamat ni memang ada yang tak betul. Ya Allah, kau selamatkanlah aku dari perkara-perkara yang tak baik. Sesungguhnya hati aku ni sudah menyimpang dari niatku yang sebelum ni. Semoga jejaka ni ada kebaikkan dalam dirinya walaupun nampak macam tak betul. Amin....' Dlya Rose berdoa dalam hati.

Perjalanan mereka tak mengambil masa yang lama. Akhirnya mereka pun sampai. Dyla Rose agak terkejut melihat rumah mewah yang tersergam didepan matanya.

“Jom turun,” ajak Arsyam Daniel. Tangannya kalut buka tali pinggang keselamatan. Dia pandang Dlya Rose disebelahnya.

“Dah tak payah awak nak terpegun sangat. Ini rumah papa saya. Bukan rumah saya.”

“Haaa?” Dlya Rose buat muka pelik. Langsung dia tak dapat tangkap apa maksud Arsyam Daniel.

“Dah la. Jom turun,” ajak Arsyam Daniel. Dia tahu, dalam kepala Dlya Rose bersusun-susun soalan yang tunggu nak keluar saja.

Arsyam Daniel keluar dari kereta. Dari luar dia pandang Dlya Rose yang masih dalam kereta. ‘Apa lagi dengan dia ni? Tadi nampak excited nak bunuh diri. Sekarang cengang blurr pulak! Hish, macam-macam sungguh!’ Arsyam Daniel berbisik sendiri.

Dia berjalan mendekati Dlya Rose yang masih dalam kereta.

“Meh keluar.”

“Tak nak la saya. Betul ke ni rumah parent awak?”

“Hurm…. Awak jangan banyak soal, boleh? Jom kita masuk dulu,” Arsyam Daniel bersuara lembut. Dia dah mengantuk sangat. Memang dia tak nak ada segmen soal jawab dah sekarang ni.

“Dah la…. Jom masuk,” ajak Arsyam Daniel lagi. Kali ni dia menarik lengan baju Dlya Rose.

“Awak buat apa ni?” terkejut Dlya Rose dengan tindakan Arsyam Daniel. Cepat dia menarik tangannya.

“Hurm… Awak ni, cuba la berfikiran positif sikit. Saya ni bukan lelaki yang jenis ada dalam kepala awak tu,” Arsyam Daniel bersuara bagai tahu apa yang ada dalam kepala Dlya Rose. Lengan baju Dlya Rose kembali ditarik.

Dlya Rose dah tak boleh nak cakap apa. Belum lagi diluah apa yang bermain dikepalanya sudah kena cantas. Dia ikut saja Arsyam Daniel. Langkah Arsyam Daniel diikut dengan beribu gelora. Perempuan mana yang tak takut kalau masuk rumah lelaki. Bertambah lagi lelaki yang baru saja dikenalinya. Memang bagai nak luruh la jantung dia  berdegup. Dlya Rose hanya mampu berdoa banyak-banyak dalam hati. Dia serahkan semuanya dalam tangan Allah.

“Awak tidur sini. Esok kita selesaikan masalah awak,” suruh Arsyam Daniel. Dia menguap panjang. Matanya ditenyeh-tenyeh.

“Awak tidur mana pulak?” soal Dlya Rose. Ada getar dalam pertanyaannya. Risau dia bila tengok Arsyam Daniel macam tu.

“Saya tidur kat bilik saya lah. Kat atas. Esok kita bincang macam mana nak laksanakan niat awak yang terbantut tadi,” jarinya lurus tunjuk ke arah biliknya.

“Haaa?”

“Tak apalah. Esok ajelah yeh. Saya dah mengantuk sangat ni. Awak jangan lupa kunci pintu. Awak jangan keluar selagi saya tak panggil. Faham yeh? ” sekali lagi dia menguap. Lepas saja tinggal pesan pada Dlya Rose, dia berjalan keluar.

Dlya Rose pandang saja Arsyam Daniel yang berlalu pergi. Dia senyum. Pesan Arsyam Daniel suruh kunci pintu, dilaksanakan.


Arsyam Daniel menggeliat malas bila alarm jam menyesakkan pendengarannya. Tangan meraba-raba jam diatas meja tepi katilnya. Alarm ditutup. Dengan malas dia bangun dan berjalan kebilik air untuk mandi dan berwudhuk.

Selesai solat, dia mencapai baju t-shirtnya dan berlari turun terus menuju kebilik Dyla Rose. Matanya meliar saja tengok sekeliling rumah untuk pastikan tiada sesiapa. Perlahan-lahan pintu bilik Dlya Rose diketuk.

“Awak ke tu?” bunyi suara Dlya Rose bertanya.

“Ye….. Saya ni. Cepat buka pintu,” pintanya perlahan.

Tak lama kemudian pintu dikuak. Cepat saja Arsyam Daniel melangkah masuk dan laju pintu ditutup.

“Awak buat apa ni?” soal Dlya Rose terkejut.

“Dah la dengan terkejut awak tu. Sekarang jom ikut saya pergi mandi,” lengan baju Dlya Rose ditarik.

“Ish! Tak nak la saya,” tangannya disentap kasar.

“Kenapa dengan awak ni? Jom  lekas. Nanti kantoi pulak. Lagi rumit situasi kita,” Arsyam Daniel pegang semula lengan baju Dyla Rose.

“Tak nak!” berkeras Dlya Rose menolak. Sekali lagi dia sentak kuat tangannya. Nasib tak koyak lengan baju tu.

“Ish awak ni, degil betul. Awak nak saya dukung awak ke? Atau awak dengan rela nak ikut saya?” dah keluar kata dua dari Arsyam Daniel.

“Saya tak nak laa….” Dlya Rose masih berkeras.

“Kenapa pulak awak tak nak mandi?” Arsyam Daniel menyoal hairan.

“Saya bukan tak nak mandi. Tapi saya tak nak mandi dengan awak!”

“Ya Allah…. Awak ni.” Tepuk dahi Arsyam Daniel. “Saya bukan nak ajak awak mandi dengan saya. Saya nak tunjukkan bilik air kat awak. Awak mandi la sorang-sorang. Saya dah mandi  sebelum solat subuh tadi,” beritahu Arsyam Daniel. Meleraikan kekalutan yang bermain difikiran Dlya Rose.

“Ooo… Maafkan saya. Sekali lagi saya tersilap pasal awak,”

“Hurm…. Dah lah. Jom saya tunjukkan awak bilik air,” Arsyam Daniel tekankan sikit bila dia sebut ‘tunjukkan’.

“Iyalah.” Dlya Rose bangun. Dia ikut Arsyam Daniel dari belakang.

Arsyam Daniel keluar dari bilik Dlya Rose dengan berhati-hati. Terjenguk-jenguk dia macam tadi.

“Jom-jom lekas. Saya tak nak orang lain nampak awak kat sini,” kali ni pergelangan tangan Dlya Rose dipegangnya.

“Awak pegang tangan saya laa…”

“Biarlah. Saya tak nak awak hilang dari pandangan saya sampai bila-bila,” spontan saja ayat tu keluar dari mulut Arsyam Daniel. Dia terus menarik Dlya Rose agar terus ikutnya.

Dlya Rose diam terkedu. Dia mencari maksud dari kata-kata Arsyam Daniel tadi.

“Kita dah sampai. Awak pergi mandi. Saya tunggu awak kat luar ni. Awak jangan lama sangat mandi. Karang saya terlena kat sini tunggu awak,” Arsyam Daniel cuba berseloroh. Ada senyum dibibirnya. Secubit lesung pipit terukir dipipi kanan dan kirinya.

Terpegun Dlya Rose. Dari semalam berbual, baru hari ni nampak Arsyam Daniel senyum. Tercair hati Dlya Rose yang sudah lama membeku.

“Dah la awak dengan muka macam tu. Dari semalam awak ni asyik cengang aje. Tak letih ke awak asyik buat memek muka macam tu aje?”

Dengar saja Arsyam Daniel cakap macam tu, lekas saja Dlya Rose masuk dalam bilik air. Malu dia kena tegur macam tu. Lima belas minit kemudian pintu bilik air tetamu dibuka. tapi sikit saja.

“Awak!”

“Yer. Awak dah sudah ke. jom kita pergi makan,” tangan Dlya Rose sekali lagi dipegang.

“Ish awak ni!”

“Kenapa?” Arsyam Daniel pulak yang tercengang.

“Saya tak……” Dlya Rose tak meneruskan kata-katanya.

“Tak apa?” Soal Arsyam Daniel pelik. Dahinya berkerut. Kepala yang tak gatal digarunya.

“Tak pakai baju lagi laa… Baju tadi dah busuk sangat. Yang kecik jugak pun,” malu-malu Dlya Rose beritahu.

“Awak basuh yang kecik tu. Nanti kita keringkan dengan pengering rambut,” cadang Arsyam Daniel.

“Boleh ke?”

“Boleh aje. Saya selalu buat macam tu,” Arsyam Daniel pecah tembelang sendiri. Huhuuu…

“Kalau macam tu awak tunggu kejap,” Dlya Rose tutup pintu.

“Rose! Nah baju,” bergelora hati Dlya Rose bila namanya disebut Arsyam Daniel.

Lepas beberapa minit, Dlya Rose keluar dengan memakai t-shirt dan seluar Arsyam Daniel. Malu-malu dia.

“Tak payah nak tersipu-sipu sangat la. Jom lekas gerak. Karang kena ambush, mati kita kena soal siasat,” laju dia menarik Dlya Rose.

“Awak masuk dulu. Saya ambilkan hairdry untuk awak keringkan baju dengan seluar kecik awak tu,” suruh Arsyam Daniel. Dia tinggalkan Dlya Rose sendirian. Beberapa minit kemudian dia kembali.

“Nah. awak keringkan dulu. Nanti Saya datang balik. Ada perkara yang perlu saya selesaikan.” bunyi macam serius aja dari lontaran suara Arsyam Daniel. Dlya Rose angguk.

Perlahan dia berjalan menuju ke ruang bacaan papanya. Dia tahu diawal waktu begini papanya memang ada disitu. Pintu diketuk perlahan.

“Masuk,” tegas saja bunyi suara papanya. Tanpa berlengah dia masuk.

“Kau dah balik? Kena hantar perutusan baru kau nak jejak kaki kat rumah ni?” pedih betul kata-kata yang terbit dari mulut papanya.

“Papa, Syam tak nak gaduh. Syam dah fikir semasak-masaknya. Syam terima permintaan papa untuk sambung belajar di luar Negara. Tapi dengan syarat,”

“Setuju bersyarat. Katakan.”

“Izinkan Syam pergi bersama-sama dengan isteri Syam,” tegas. Tapi ada getaran.

“Kau dah kawen!” terkejut papanya.

“Belum papa. Syam perlukan restu papa. Syam berharap sangat papa setuju,”

“Baiklah. Yang penting kau setuju untuk lanjutkan pelajaran kau. Itu lebih penting pada papa. Papa mahukan yang terbaik untuk kau. Papa tak melarang apa yang kau buat sekarang, tapi biarlah kau berilmu. Tak ada ruginya kalau kita berilmu,” lembut papanya bersuara. Baru hari ni ada patah yang halus keluar dari mulut papanya.

“Terima kasih papa,” dia terus berlari memeluk papanya. airmatanya berjurai. Rindu dia untuk memeluk papanya.

“Papa tunggu disini. Syam bawakan bakal menantu papa,” laju dia menapak turun. Air mata yang menitis tadi dikesat cepat dengan belakang tagannya. Pintu bilik Dyla Rose dikuak.

“Argh!!” Dlya Rose menjerit. Dia tengah nak pakai baju sebenarnya.

“Maafkan saya. Kenapa awak tak kunci pintu?” cepat pintu ditutup kembali.

“Tadak apalah. Sebab pagi tadi awak sopan sangat. Sebab tu saya tak kunci pintu. Tak tahu pulak sekarang tahap kesopanan awak tu boleh hilang begitu cepat.” Dlya Rose bersuara dari dalam.

“Awak cepat sikit. Saya ada berita baik untuk awak. Saya dah dapat fikirkan jalan untuk awak teruskan niat awak tu. Lepas ni awak tak payah susah payah lagi nak melompat depan mana-mana kereta lagi,” Arsyam Daniel bersuara.

‘Haaa? Dia betul-betul nak aku mati? Eeeii… Menyesal aku bertemu dengan mamat ni. Ingat dia nak selamatkan aku. Hampeh punya jantan.’ bisik Dlya Rose sendiri.

“Awak dah sudah ke belum ni?” excited betul bunyi suara Arsyam Daniel.

‘Dia ni dah tak sabar-sabar nak aku mati ke?’ ngomel Dlya Rose dalam hati.

“Dah siap dah. Jom,” dengan muka yang mencuka Dlya Rose mengajak.

“Jom-jom. Laju dia menangkap lengan Dlya Rose. Lalu dibawanya berlari menyusuri tangga satu persatu-satu.

‘Dia nak aku terjun dari bumbung rumah dia ke?’ Dlya Rose bersoal sendiri. Kakinya berlari ikut Arsyam Daniel.

Arsyam Daniel heret dia masuk dalam satu  bilik. ‘Dia nak buat apa pulak ni? Sabar  Rose, berfikiran positif.’ Dlya Rose menenangkan dirinya.

“Papa!,” dengan sengeh lebar Arsyam Daniel menjerit panggil papanya.

“Owh…. Cantik,” hanya itu yang terbit dari bibir papanya.

Dlya Rose masih tercengang-cengang.

“Tengah bulan ni kita langsungkan majlis pertunangan. Hujung bulan ni kita buat majlis perkahwinan,” berseri-seri wajah papanya. Mungkin sebab anak tunggal kesayangannya sudah bersetuju untuk lanjutkan pelajaran.

“Saya setuju papa. Terima kasih papa. Syam akan ikut semua cakap papa,” sengeh  Arsyam Daniel.

Dlya Rose yang bingung tadi dengan perbincangan tu mula dapat mencerna maksud perbualan dua beranak tu. Dia terkejut. Tangannya yang masih dalam genggaman Arsyam Daniel disentak kuat dan dia terus berlari keluar.

“Rose! Maafkan Syam papa,” dia berlari mengejar Dlya Rose. Dihalaman rumah Arsyam Daniel menyambar tangan Dyla Rose yang sedang berlari.

“Rose! Kenapa dengan awak?” Arsyam Daniel bertanya hairan. Dia berdiri dihadapan Dlya Rose

“Kenapa awak buat macam ni? Apa motif awak?” dalam lelehan airmata Dlya Rose menyoal. Muka Arsyam Daniel langsung tak dipandangnya.

Arsyam Daniel memegang dagu Dlya Rose lalu didongakkan untuk memandang padanya. Airmata Dlya Rose dikesat perlahan dengan ibu jarinya.

“Rose, kali pertama Syam pandang Rose, ada satu getaran halus menyentak dalam hati ni. Syam tak pandai menilai apakah ia. Tapi Syam tak dapat menahan gelora yang semakin membadai tiap kali pandangan kita bertaut. Tiba-tiba hati ni berbisik untuk tidak melepaskan Rose pergi jauh dari Syam,” lembut Arsyam Daniel menutur kata. Dia berhenti bersuara bagi mencari keyakinan baru. Wajah Dlya Rose dipandang penuh kasih.

“Rose, hadirlah dalam hidup Syam sebagai seorang isteri. Temanilah hidup Syam sebagai seorang kekasih dan dengarlah rintihan hati Syam sebagai seorang teman.” Arsyam Daniel bersuara lagi.

“Adakah ini realiti atau mimpi Syam. Mustahil rasa yang hadir dalam hati Syam tu adalah cinta. Mungkin dari simpati Syam terhadap Rose saja,” pandangan Arsyam Daniel berani dibalas. Dia mahu mencari keikhlasan dalam setiap kata-kata Arsyam Daniel.

“Ini bukan mimpi Rose. Syam percaya pada perasaan ini. Kerana perasaan yang hadir ini adalah datangnya dari Allah. Syam yakin yang Rose adalah jodoh Syam. Janganlah menolak perjodohan ini. Yakinlah bahawa jodoh kita ini adalah dari Allah. Rose, kasih yang wujud tanpa kita duga ini adalah takdirNya. Inilah takdir kasih kita. Bersama seri mentari pagi, Syam melamar Rose untuk menjadi rakan kongsi hidup Syam di dunia dan akhirat,” dengan muka poyo seposen, Arsyam Daniel melamar Dlya Rose.

Sebulan seperti yang dijanjikan, Arsyam Daniel dan Dlya Rose diijab kabulkan. Dua bulan selepas majlis pekahwinan, mereka berdua diterbangkan keluar Negara untuk melanjutkan pelajaran. Dalam penerbangan, Arsyam Daniel tak habis memandang wajah isterinya.

“Sayang, akan abang pasakkan kasih ni dalam hati abang sampai akhir hanyat abang. Abang akan sentiasa rindukan sayang walau kita dipisahkan hanya dengan jurang masa sepuluh minit. Hahahaha…. Miss you tanpa jemu sayang,” dia ketawa. Jari jemari Dlya Rose yang digenggam dicium lembut.

“Apalah abang ni. Jangan limpahkan sangat Rose dengan kasih abang tu. Rose takut tenggelam dan lemas. Rose cuma nak kebahagiaan. Kebahagiaan bersama-sama dengan abang,” dengan senyum penuh kesyukuran Dlya Rose hadiahkan pada suaminya.

Dalam hati, masing-masing berdoa agar sentiasa diberi kekuatan dan ketabahan dalam mengharungi liku-liku hidup yang penuh dengan ranjau berduri. Arsyam Daniel senyum melihat Dlya Rose terlentok  manja dibahunya.                                                 Tamat……

Saturday, May 24, 2014

Sudikah kamu




sayang.....
kedatanganmu mengubati hatiku,
seperti dihari  hari lalu,
kau terlalu cantik pada pandanganku,
Dikesempatan yang ada itu,
Aku menatap wajah mu sepuas hatiku,
Sungguh sempurna ciptaan yang Esa pada mataku,
Sayang.......
Sudikah kamu terima kasihku,
Sudi jugakah kau buka pintu hatimu untukku,
Masih ada ruang lagikah untuk ku menumpang disuatu sudut dalam hatimu?
Sayang......
Cubalah buka hatimu,
 Dan cubalah mengerti maksud yang tersurat dalam hatiku,
Aku sentiasa menanti dan menunggumu,
Hulurkanlah tanganmu,
Sambutlah salam sayangku untukmu,
Setiap waktu aku berdoa agar kau menyedari kehadiranku disisimu.
Blues tetap dihati © 2008 Template by:
SkinCorner